slide
slide

Koronawirus Covid -19

ZASADY POSTĘPOWANIA

Jak się zachować kiedy mam objawy COVID-19?

Co zrobić jak dowiedziałem/am się o dodatnim wyniku?
www.gov.pl/web/gis/jak-sie-zachowac-kiedy-mam-objawy-covid-19-co-zrobic-jak-dowiedzialemam-sie-o-dodatnim-wyniku
Jeśli masz objawy infekcji m.in.: gorączkę, kaszel, odczuwasz duszność lub straciłeś węch lub smak i podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem (wirusem SARS-CoV-2), nie idź do pracy, pozostań w domu i umów telefonicznie termin teleporady lub porady u lekarza POZ.
Jeżeli lekarz POZ skieruje Cię na test, zawiadom pracodawcę. Za okres nieobecności w pracy i samoizolacji w domu w oczekiwaniu na wynik otrzymasz zwolnienie lekarskie. Badanie możesz wykonać w punkcie, w którym zostanie Ci pobrany wymaz z nosogardła.

Listę punktów znajdziesz pod adresem:

https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran
Informacja o dodatnim wyniku badania zostanie zamieszczona przez laboratoriumw systemie EWP, dostępnym dla zaangażowanych podmiotów, w tym Policji, służb sanitarnych.
Wynik badania będzie również dostępny dla Twojego lekarza POZ w aplikacji gabinet.gov.pl oraz dla Ciebie na Internetowym Koncie Pacjenta (instrukcję założenia konta znajdziesz tutaj….).
Lekarz POZ poinformuje Cię o wyniku badania. W przypadku braku kontaktu telefonicznego ze strony lekarza POZ, skontaktuj się z przychodnią, w której zlecono Ci badanie.
Jeśli robiłeś badanie komercyjnie bez skierowania od lekarza POZ, a wynik jest dodatni to nie wychodź z domu. Umów telefonicznie termin teleporady u lekarza POZ. Lekarz POZ zadecyduje czy powinieneś dochodzić do zdrowia w domu czy też twój stan wymaga leczenia w warunkach szpitalnych i zostaniesz skierowany do szpitala. W przypadku, gdy nie masz warunków do odbywania izolacji w warunkach domowych, lekarz może skierować Cię do izolatorium.

Jeżeli lekarz skierował Cię do odbywania izolacji w warunkach domowych, to przekaże tę informację systemem gabinet.gov.pl do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Jeśli jesteś osobą pracującą  nałożona na Ciebie izolacja domowa jest równoznaczna ze ZWOLNIENIEM LEKARSKIM- ZLA , lekarz nie wypisuje już zwolnienia lekarskiego ZLA. Po pojawieniu się tej informacji w systemie, powiatowa stacja sanitarno-epidemiologiczna rozpoczyna procedurę:
1. zostaniesz poproszony o sporządzenie listy osób, z którymi ostatnio kontaktowałeś się –Inspekcja Sanitarna przeprowadzi wywiad i rozpocznie dochodzenie epidemiologiczne.
2. możesz zostać poproszony o odpowiedzi na inne ważne w dochodzeniu pytania. Na osoby, z którymi miałeś kontakt może zostać nałożona 10-dniowa kwarantanna, jeżeli charakter tego kontaktu niósł ryzyko przeniesienia zakażenia (tzw. bliski kontakt). Pozostałe osoby z kontaktu zostaną objęte nadzorem epidemiologicznym.

Natomiast w każdym przypadku odbywania przez Ciebie izolacji w domu, kwarantanną zostaną objęte osoby, które z Tobą zamieszkują – jeśli są zatrudnione powinny złożyć pracodawcy OŚWIADCZENIE, że przebywają w kwarantannie co usprawiedliwi ich nieobecność w pracy i pozwoli ustalić zasady wykonywania telepracy lub gdy jest to niemożliwe będzie podstawą do wypłacenia zasiłku chorobowego. W przypadku wątpliwości ze strony pracodawcy może on zweryfikować informację o kwarantannie w powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.

Konieczne jest zainstalowanie aplikacji „Kwarantanna domowa” -aplikację pobierzesz z App Store lub Google Play, po jej zainstalowaniu zarejestruj się za pomocą numeru telefonu.

Po 10 dniach, jeżeli nie masz objawów, zostajesz automatycznie zwolniony z izolacji domowej. Jeśli objawy utrzymują się -poinformuj lekarza. Lekarz podejmie decyzję o dalszym postępowaniu wobec Ciebie. Przestrzegaj zasad związanych z odbywaniem izolacji i zadbaj, aby przestrzegały ich osoby, które z tobą mieszkają i są skierowane do izolacji (w przypadku wyniki dodatniego) lub kwarantanny (w przypadku bliskiego kontaktu z osobą dodatnią.

W przypadku pojawienia się niepokojących objawów i niezbędny jest kontakt z pogotowiem ratunkowym, zadzwoń na numer 999 lub 112, poinformuj o tym, że jesteś na izolacji domowej lub kwarantannie

Infolinia NFZ także w języku ukraińskim

13 marca 2022

Оголошення українською мовою

Całodobowa infolinia NFZ udziela pacjentom informacji w kilku językach, tym w polskim i ukraińskim. Zwiększamy obsadę infolinii o dodatkowych konsultantów, którzy posługują się językiem ukraińskim. Obsługa w języku ukraińskim w najbliższym okresie będzie zapewniona również w salach obsługi klientów w oddziałach wojewódzkich NFZ.

  • Pod numerem bezpłatnej infolinii NFZ: 800 190 590 (Telefoniczna Informacja Pacjenta) można uzyskać np. informacje, gdzie znaleźć pomoc medyczną.

  • Wzmocnienie obsady infolinii pozwoli obsłużyć większą liczbę połączeń od obywateli Ukrainy, którzy przebywają w Polsce, w związku z konfliktem zbrojnym w swoim państwie.

  • Także obsługa pacjentów w stacjonarnych placówkach NFZ będzie dostępna w języku ukraińskim.

Pomoc medyczna dla obywateli Ukrainy

– Każdy obywatel Ukrainy, który musiał opuścić swój kraj, będzie miał zapewnioną pomoc medyczną, dokładnie na takich samych zasadach, jak polski pacjent – podkreśla Filip Nowak, prezes NFZ.

Narodowy Fundusz Zdrowia dba o to, aby obywatele Ukrainy mogli w swoim ojczystym języku dowiedzieć się m.in. o możliwościach leczenia i przyjęcia szczepień w Polsce. Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z agresją militarną Rosji na ich państwo, w Polsce mają zagwarantowany dostęp do bezpłatnych szczepień przeciwko COVID-19, szczepień ochronnych dla dzieci i testów pod kątem zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

 

Obsługa infolinii w języku ukraińskim

– Niezmiennie przez 24 godziny na dobę dostępna jest infolinia NFZ: 800 190 590. Wzmacniamy obsadę infolinii o dodatkowe osoby posługujące się językami polskim i ukraińskim – zaznacza Filip Nowak, prezes NFZ.

Połączenie jest bezpłatne. Infolinia pracuje całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, także w święta. Konsultanci udzielają informacji w kilku językach: polskim, ukraińskim, angielskim i rosyjskim.

 

Dzwoniąc pod numer 800 190 590 dowiesz się:

  • gdzie znajdziesz najbliższą placówkę medyczną: poradnię lekarza rodzinnego (POZ), pomoc medyczną w nocy (między godzinami 18.00 – 8.00 rano następnego dnia) lub szpital,
  • gdzie jest najbliższa apteka,
  • jak postępować w sytuacji zakażenia koronawirusem, jak otrzymać skierowanie na test pod kątem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz gdzie pobrać wymaz do badania,
  • jak zapisać się na szczepienie przeciwko COVID-19.

PRZECZYTAJ: Teleplatforma Pierwszego Kontaktu w języku ukraińskim otwiera się w nowej karcie

 

Obsługa w języku ukraińskim w salach obsługi klientów

Zapewniamy również obsługę w języku ukraińskim w salach obsługi klientów w oddziałach wojewódzkich NFZ.

Zatrudnimy dodatkowe osoby ze znajomością języków polskiego i ukraińskiego, które pomogą obywatelom Ukrainy w załatwieniu spraw dotyczących zdrowia na miejscu, w oddziałach wojewódzkich NFZ.